Oheistreenin aloittamisesta

Olen ainakin viimekesästä asti miettinyt, että pitäisi alkaa oheistreenata, mutta se on aina jäänyt ajatuksen tasolle. Suurimmat esteet ovat olleet tiedon puute ja köyhäily. En olisi halunnut käyttää oheistreeniin rahaa, kun en selvästikään tiedä edes mitä siellä salilla sitten tekisin. Tuntui, ettei oheistreeni nyt sitten ehkä niin tärkeää olisi.

Minulla ei ollut aavistustakaan, mikä olisi hyvä saliohjelma ja mistä aloittaa. Tietoa on oikeastaan ihan liikaa ja se on niin kovin monimutkaista, ettei oikein tiedä mihin tarttuisi ja mitä noudattaisi. Myöskin moni googletus-yritys päätyi vain pahaan mieleen, kun kahlasin läpi kymmenien artikkeleiden, joissa annettiin hienoja neuvoja siihen, miten saada mahdollisimman isot ja esteettiset lihakset, millä kymmenellä liikkeellä saan heteromiehiä miellyttävän pyllyn tai pääsen eroon ”kainaloläskeistä”, mitä ne sitten ovatkaan.

Mutta kyllä se googlettaminen johti lopulta ihan järkeviinkin paikkoihin, joista vähän oppi, mitä olisi hyvä oheistreenata. (Roller derby athleticsTreble maker 909 ja Pivotstar ft. Roller derby athletics) Kun seuran oheistreeniryhmässä vielä puhuttiin salilla käymisestä, sen tarpeellisuudesta ja saliseurasta, päätin lopulta hommata sen salikortin.

cof

Menin salille ensimmäisellä kerralla yksin, koska olen paatunut nolostelija ja ujo peruna. Minulla oli hatara suunnitelma siitä, että tekisin corea, pakaralihaksia (engl. glutes) ja ehkä jotain kyykkäämistä. Sali tuntui isolta ja hämmentävältä. Valitsin umpimähkään lämppälaitteen ja laitoin ajastimesta 10 min. Lämpän jälkeen katselin kuntosalilaitteita ja valitsin niistä muutaman sen perusteella, mitä lihasryhmää ne kehittivät. Sitten vain kokeilin, mikä paino tuntui sopivalta ja tein sillä 10 tai 20 toistoa. Lisäsin painoa ja tein toisen setin. Ja lisäsin vieläkin, jos pystyin. Ja tietysti kirjasin kaiken tämän ylös tulevaisuutta varten.

Treenin jälkeen olin aika ylpeä itsestäni siinä mielessä, että uskalsin mennä salille ja sain siellä jotain tehtyä. Ainakin tuli hiki ja pari lihasta tuntui hieman kipeältä seuraavana päivänä. Se jotenkin valkeni, ettei aina tarvitse heti osata ja tehdä kaikkien järkevimpien tapojen mukaan. On parempi ainakin yrittää ja tehdä jotain sen sijaan, että istuu kotisohvalla ja murehtii sitä, ettei osaa ja tiedä tarpeeksi. (Kunhan on varovainen eikä lähde heti yrittämään liian isoilla painoilla tai liian vaikeita juttuja.)

Ekan salireissun jälkeen olen käynyt salilla ehkä kerran viikossa ja olen hiljalleen kokeillut kaikenlaista uutta. Erityisen siistiä on ollut kokeilla juttuja, mitä näkee derby-kovisten jakavan omille instagram-tileilleen. Myöskin salilla ollessaan voi vakoilla mitä muut tekevät. Ja kokeilemalla oppii hiukan, mikä tuntuu parhaalta. Esim. vatsalihasten kanssa tykkään ennemmin tehdä paljon toistoja, vaikka vaan kehonpainolla. Yleisestikin olen huomannut siirtyneeni enemmän juttuihin, joita tehdään vapailla painoilla tai kehonpainolla ja jättänyt laitteet sikseen.

cof
Bosu-pallo on kiva kaikenlaisissa tasapaino-jutuissa.

Lisäksi salilla käymisestä tulee odottamattoman hyvä mieli. Olin ennalta ajatellut, että salilla käyminen olisi hirveää pakkopullaa. Mutta on jotenkin tosi tyydyttävää mennä salille, tehdä se, mitä aikookin ja saada se päätökseen asti heti. Kun derbyssä tavoitteet ovat enemmän muotoa ”Haluaisin osata lukea peliä ja tehdä nopeita päätöksiä paremmin” tai ”Haluaisin olla vahvempi ja vakaampi” ja niiden toteutumista on niin vaikeaa arvioida yhtään mitenkään. Kehitystä ei enää näe yhdessä treenikerrassa. Kun taas salikäynnin tavoite on minulle lähinnä käydä siellä ylipäätään.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

WordPress.com.

Ylös ↑